Jasek – Logistics & Transport

Porównanie usług transportowych — szybki przewodnik

KryteriumFTL (pełny pojazd)LTL (częściowy)Drobnicowy (groupage)Door-to-door (D2D)ASAP (ekspres)ADR (reżim)
Definicja skróconaCały pojazd na wyłączność
jednego zlecenia.
Współdzielona przestrzeń
z innymi ładunkami.
Konsolidacja małych przesyłek
przez magazyny/cross-dock.
Odbiór u nadawcy → dostawa
do odbiorcy bez przeładunków/
sortowania/magazynowania;
doładunki możliwe.
Start natychmiast; celem jest
najszybsza dostawa (na długich
dystansach dopuszczalne
planowe przeładunki).
Przewóz towarów niebezpiecznych
zgodnie z ADR
(obsługujemy klasy 2–6, 8, 9;
bez I i VII).
Kiedy wybraćDuże partie, wysoka wartość/
ryzyko, ścisłe okna.
Średnie partie, optymalizacja
kosztu przy umiarkowanej
elastyczności czasu.
Małe partie, rozsądny koszt
jednostkowy ważniejszy niż
czas.
Chcesz zredukować etapy pośrednie
(bez przeładunków),
ale nie zawsze potrzebny
pojazd „na wyłączność”.
Awarie/linie produkcyjne, VIP,
krytyczne terminy.
Gdy ładunek podlega przepisom
ADR
Czas dostawy (rel.)SzybkiŚredniDłuższySzybki/przewidywalnyNajszybszyJak w wybranym trybie
(FTL/LTL/D2D/ASAP).
Koszt jednostkowy (rel.)Wyższy
(płacisz za cały pojazd).
Średni/niższy
(płacisz proporcjonalnie).
Najniższy (zwykle).Średni–wyższy (za bezpośredniość
procesu).
Najwyższy (gotowość 24/7,
priorytet).
Zwykle wyższy vs tryb bez
ADR (sprzęt/procedury).
Manipulacje/ryzykoNajmniej manipulacji.Mniej niż drobnica.Najwięcej manipulacji (cross-
-dock).
Brak przeładunków/sortowania
(ryzyko minimalne).
Minimalizowane; możliwe planowe
przeładunki na hubach.
Dodatkowe wymogi bezpieczeństwa,
dokumentacja
i oznakowanie.
Doładunki / przeładunkiBrak doładunków; przeładunki
nie.
Doładunki tak; przeładunki
ograniczone.
Doładunki tak; przeładunki tak
(model sieciowy).
Doładunki możliwe;
przeładunków brak.
Doładunki rzadko; przeładunki
mogą być planowane na
długich trasach.
Zależnie od trybu;
zgodnie z przepisami ADR.
Elastyczność godzinNiewielka/średnia
(okna klienta).
Wymagana (dostosowanie
godzin pod trasę z innymi
ładunkami).
Wysoka (siatka połączeń).Średnia–wysoka (ustalone
okna bez etapów pośrednich).
Niska (priorytet czasu).Zależna od trybu i wymogów
bezpieczeństwa.
Typowy wolumenPełne partie/pełna naczepa.Kilka–kilkanaście palet.Paczki/palety pojedyncze.Różny — od busa do zestawu.Różny — dobieramy pod czas.Różny — pod warunkiem
zgodności z ADR.
Pojazdy7,5 t / 18 t / <40 t (33 EP).3,5 t / 7,5 t / 18 t / <40 t.Cała sieć jednostek (wg
relacji).
3,5 t … <40 t (bez etapów
pośrednich).
3,5 t … <40 t (z ewentualnymi
hubami).
3,5 t … <40 t z uprawnieniami
ADR.
24/7 / ASAPTak (na żądanie).Tak (zwykle z elastycznością
godzin).
Tak (wg siatki/awizacji).TakTak — core usługi.Tak (w ramach trybu).
Tracking i PODTakTakTakTakTakTak
Integracje IT
(EDI/ASN/JIT/JIS)
Tak (na życzenie).Tak (często).Możliwe
(zależnie od kierunku).
Tak (na życzenie)Opcjonalnie
(ważna komunikacja „live”).
Możliwe
(jak w wybranym trybie).
Dokumenty kluczoweCMR/WZ + POD.CMR/WZ + POD.CMR/ewidencja cross-dock
+ POD.
CMR/WZ + POD.CMR/WZ + POD.Dokument ADR + UN/klasa +
SDS + instrukcje pisemne +
CMR.
Ograniczenia/uwagiWysoki koszt, dostępność
w szczytach.
Brak paletyzacji/etykietowania
po naszej stronie; wymagana
elastyczność godzin.
Dłuższy czas, ryzyko uszkodzeń
— kluczowe opakowanie
po stronie nadawcy.
Koszt zależny od wyłączności;
formalności gotowe do startu.
Wysoki koszt; dostępność
właściwego pojazdu;
dokumenty gotowe.
Nie obsługujemy klas I (wybuchowe)
i VII (promieniotwórcze).